Városlista
2025. július 19, szombat - Emília

Hírek

2012. Március 13. 07:09, kedd | Belföld
Forrás: OrientPress

Vakvágány a vonatritkítás?

Vakvágány a vonatritkítás?

A vonatleállítások tovább súlyosbítják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetét, valamint a környezet állapotát.

Állapította meg a Levegő Munkacsoport abban a levélben, amelyet hétfőn juttatott el Völner Pálnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának.

Amint a fejlesztési minisztérium közleményében olvasható, „8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában”. Ez több mint 400 vonat leállítását jelenti. A minisztérium ezzel az intézkedéssel éves szinten mintegy 12 milliárd forint megtakarítást vár.


Tanulmányok sora ugyanakkor azt mutatta ki, hogy a közúti közlekedés világszerte nem fizeti meg mindazt a költséget, amelyet okoz. A Levegő Munkacsoport számításai szerint Magyarországon az állam évente mintegy 3000 milliárd forinttal támogatja a közúti közlekedést, azaz ennyivel többet fordít rá, mint amennyi bevétele származik belőle. A közlekedéshez szükséges infrastruktúra megépítésén és fenntartásán túl ez az összeg tartalmazza a környezeti és egészségi károk költségeit, valamint a közúti közlekedéssel kapcsolatos adócsalás és adóelkerülés miatt kieső összegeket.

Bár mindezt a minisztérium is elismerte, azonban azt nyilvánvalóan nem vette számításba, hogy a vonatritkítások következményeként ez a támogatás óhatatlanul megnövekszik – méghozzá sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit az állam megtakarít a vasúton való „takarékoskodással”. A környezetkímélőbb közlekedési mód visszaszorítása ugyanis a közúti közlekedés használatát ösztönzi, ami azt eredményezi, hogy megnövekednek az egészségügyi kiadások és a munkából kiesett napok száma, megszaporodnak a forgalmi dugók, súlyosbodik az energiaimport-függőségünk, több lesz az adócsalás és az adóelkerülés, valamint még inkább leromlanak – az egyébként is sok helyütt katasztrofális állapotban lévő – útjaink. A közúti közlekedés piacellenes előnyben részesítése tovább rontja a vasúti közlekedés versenyképességét, így annak fenntartása az eddiginél is nagyobb támogatást fog igényelni – sorolja a járatritkítás várható következményeit levelében a Levegő Munkacsoport.

A szervezet megdöbbentőnek tartja, hogy a mindenkori kormányok folyamatosan a vasút visszaszorításától várják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetének javítását, miközben elsiklanak afölött, hogy a közúti közlekedés egy nagyságrenddel több támogatásban részesül, mint a vasúti. A civil szervezet sürgeti, hogy a kormány vonja vissza a vonatritkítási terveit, és mielőbb számolja fel a közúti közlekedés közvetlen és közvetett állami támogatását. „Ily módon lehet elérni a kívánt célokat, mindenekelőtt az államháztartási hiány csökkentését, valamint a nemzetgazdaság és környezet állapotának – és így a lakosság egészségének – a javítását”, zárul a szervezet kommünikéje.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 18. 07:48, péntek | Belföld

Lengyel külügyi szóvivő: a Marcin Romanowskinak nyújtott menedékjog miatt rendelték haza a budapesti nagykövetet

A budapesti lengyel nagykövetet Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyi miniszterhelyettesnek Magyarországon nyújtott menedékjog miatt rendelték véglegesen haza

2025. Július 18. 07:46, péntek | Belföld

Szijjártó Péter: kitiltottak három ukrán vezetőt Magyarországról

A kormány kitiltotta azt a három, a kényszerszorozásokért felelős ukrajnai tisztségviselőt Magyarország területéről, akiknek szankciós listára helyezését előző nap kezdeményezte az Európai Uniónál

2025. Július 18. 07:44, péntek | Belföld

Orbán Viktor hivatalos látogatás keretében fogadta az Egyesült Arab Emírségek elnökét

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön hivatalában fogadta Mohammed bin Zájed Ál Nahján sejket, az Egyesült Arab Emírségek (EAE) elnökét, aki első alkalommal tett hivatalos látogatást Magyarországon

2025. Július 18. 07:43, péntek | Belföld

Orbán Viktor: addig nem lesz béke, amíg Oroszország és Amerika nem állapodik meg

Addig nem lesz vége a háborúnak Ukrajnában, amig az orosz és az amerikai elnök nem ül le tárgyalni és nem születik egy nagyobb megállapodás, melynek fontos, de nem egyetlen tétele a háború